Co vlastně dělá copywriter?

Copywriter píše texty na weby, do blogů, pro sociální sítě, pro prodejní stránky... Zní to jednoduše, že? Prostě si sedne s hrnkem kávy k počítači, nějakou chvilku píše a nakonec vám odevzdá hotový text. 

Tohle je sice pravda, ale dřív, než copywriter vůbec položí ruce na klávesnici, potřebuje znát několik podstatných věcí.

Kdo je váš klient?

Copywriter musí zohlednit to, pro koho text píše. A světe div se, on ho vlastně vůbec nepíše pro vás! Píše ho pro vašeho klienta, pro člověka, kterému prodáváte službu nebo produkt. Právě v něm totiž musí vzbudit touhu po tom, co prodáváte. Musí ho namotivovat, aby u vás utratil své peníze.

Proto před začátkem psaní potřebuje vašeho klienta poznat. Je to muž či žena? Je to technický nebo romantický typ? Jaká je jeho potřeba, s čím mu můžete pomoct? Jaké pocity má ve chvíli, kdy je na vašem webu? Všechno tohle a mnoho dalšího musí copywriter podchytit a správně vyjádřit ve vytvářeném textu. 

Dám vám příklad. Představte si dvě hypotetické kavárny.

Kavárna A je zaměřená na mladé lidi, pracující na volné noze, případně na studenty. Profiluje se jako místo vhodné k práci, ke studiu a přizpůsobuje tomu celé prostředí. Tato kavárna by mohla svým klientům tykat, zvolí moderní způsob komunikace, bude používat aktuální jazyk, moderní zkratky a výrazy, může sklouznout i do vhodného slangu. Vypíchne to, že nikde jinde se nepracuje líp než u nich.

Kavárna B si za své zákazníky vybrala naše babičky (já vím, je to hodně teoretické :)). Vyhledali recepty na dávno zapomenuté moučníky, interiér svým zařízením připomíná babičkám jejich mládí, menu je psané velkým písmem, aby bylo pohodlně čitelné. Určitě upřednostní v komunikaci se zákazníky vykání. Jazyk textů bude klasický, spisovný. Hlavními výhodami pro klientelu bude trpělivá obsluha, klid, atmosféra zapomenutých časů.

A přitom zadání pro copywritera na začátku znělo úplně stejně: "Potřebujeme texty pro naši kavárnu".

Co hledají vaši klienti na Googlu?

Divíte se, proč by to copywritera mělo zajímat? Má pro to pádný důvod. Měl by totiž do textů přirozeným jazykem vpravit přesně ta slova a fráze, která do vyhledávače na Googlu či na Seznamu zadávají lidé, kteří hledají váš produkt nebo službu a nebo když řeší nějaký problém.

Když se tyto "odpovědi" na otázky klientů budou nacházet v každém vhodném koutku vašeho webu, stoupnete v očích vyhledávačů do pozice odborníka a váš web se pak umístí výše na stránce s výsledky vyhledávání.

Vyhledání těch správných frází (aneb analýza klíčových slov) je součástí komplexní disciplíny online marketingu zvané SEO (Search Engine Optimalization = optimalizace pro vyhledávače). Patří sem ještě další pojmy jako například linkbuilding a tento obor je často doménou technicky zdatných lidí pracujících s různými specializovanými nástroji a operujícími v hlubinách redakčních systémů webových stránek.

Pokud nemáte analýzu klíčových slov zpracovanou předem, aspoň její základní verzi si musí copywriter vypracovat sám. Díky textům, ve kterých budou použita ta pravá slova, se zvýší vyhledatelnost vašich webových stránek.

Kdo jste vy?

Pokud podnikáte a celá vaše práce je založena na vaší osobnosti, pak by texty na webu měly odrážet i vaši povahu. Prokázat vaši odbornost. Měly by být v souladu s vámi a s vašimi hodnotami.

Ale pozor! Přináším špatnou zprávu pro vaše ego :). Texty budou o vás jen do té míry, do jaké je to přínosné pro vytvoření té správné atmosféry a navázání vztahu se zákazníky.

Design webu i volba slov by měly být v harmonii a vyvolávat podobné pocity.

Zároveň by měla zaznít podstata vašeho podnikání. Copywriter musí objevit to, co je na vaší práci pro klienta nejdůležitější a náležitě lákavým způsobem mu to podat.

Závěrem

Copywriter je dílem spisovatel, dílem analytik, částečně psycholog. Nepíše jen obyčejné texty, ale společně s ostatními tvůrci webu dává tvář a hlas vašemu podnikání.

 

Zaujal vás článek? Chcete se mnou spolupracovat a nebo jen sledovat další informace, které poskytuji? Sledujte mě na Facebooku nebo Instagramu :).

Těším se na vás :).

 

Mirka Melenová